T129 ATAK FAZ-2 Atak 2 Helikopteri Özellikleri: ve merak edilen sorular: Motoru Yerli Mi? Kaç Adet Üretildi? Atak 1 ile Atak 2 arasındaki farklar neler?
T129 ATAK FAZ-2
T129 ATAK Faz-II helikopterinde ilk teslimatlar, Kara Kuvvetleri Komutanlığı ve Emniyet Genel Müdürlüğü Havacılık Dairesi’ne yapıldı.
Savunma Sanayii Başkanı Prof. Dr. İsmail Demir, 17 Şubat’ta yaptığı bir paylaşımla T-129 ATAK helikopterinin lazer ikaz alıcı ve çeşitli elektronik harp sistemleri ile donatılan yeni sürümü olan ATAK Faz-2 helikopterlerinin ilk teslimatının yapıldığını duyurdu.
ATAK Faz-2’lerin ilk teslimatı Kara Kuvvetleri Komutanlığı ve Emniyet Genel Müdürlüğüne (EGM) yapıldı. Böylece EGM, ilk ATAK helikopterine kavuşmuş oldu.
ATAK helikopterinin lazer ikaz alıcı ve diğer elektronik harp sistemleri ile donatılmış, yerlilik oranı daha da artan FAZ-2 versiyonunda ilk teslimatları @EmniyetGM ve KKK’ya yaptık. #ATAK ilk kez EGM’nin kullanımına sunuldu. Hayırlı Olsun! @TC_icisleri @TUSAS_TR pic.twitter.com/m23cEqC4nH
— İsmail Demir (@profismaildemir) February 17, 2021
Atak Faz-1 ile Faz-2 Arasındaki Farklar
Faz-2’de Faz-1’e ilaveten lazer ikaz alıcısı, radar ikaz alıcısı ve yeni telsiz sistemleri entegre edildi. Atak Faz-2’de yerlilik oranı daha da arttı.
ATAK zaten faydalı yük olarak sınıra ulaşmış bir helikopter. Faz-2’de Faz-1’e ilaveten lazer ikaz alıcısı, radar ikaz alıcısı ve yeni telsiz sistemleri gelecek. Böylece kendini modern tehditlere karşı da daha iyi koruyabilecek.
ATAK FAZ-2 helikopterinin ilk uçuşu Kasım 2019’da TUSAŞ tesislerinde başarıyla gerçekleştirilmişti. T129 ATAK’ın lazer ikaz alıcı ve elektronik harp sistemleri ile donatılmış FAZ-2 sürümü ilk uçuşunu Kasım 2019’da başarıyla gerçekleştirmiş ve kalifikasyon testlerine başlanılmıştı.
Öte yandan ATAK yerlileştirme çalışmaları da hızla devam ediyor. Yerli burun topu geliştiriliyor. Motorla ilgili çalışmalar da devam ediyor. Tüm bunlar tamamlanınca çok daha bağımsız, çok daha müdahale edebileceğimiz bir ATAK bizi bekliyor olacak.
Atak Helikopter Projesi
2007 yılında, Kara Kuvvetleri Komutanlığına 29 adet Faz-1 ve 21 adet Faz-2 olmak üzere toplam 50 helikopter için sözleşme imzalanan T129 ATAK projesinde, 2010’da acil duruma istinaden 9 adet daha EDH (Erken Duhul Helikopteri) sözleşmeye ilave edilerek, toplam sipariş 59 adedi buldu.
2011’de ilk uçuşunu icra eden, 2014 yılında da ilk EDH teslimi yapılan ATAK helikopteri, bugün gelinen noktada 57 adet teslim sayısına ulaştı.
FAZ-2 sonrası T-629 helikopteri gündemde olacak… ATAK, 5 ton sınıfında bir helikopter. T-629 ise 6 ton sınıfında olacak. Bunların ardından da 10 ton sınıfında ağır bir taarruz helikopteri üretme planı var.
Atak Kimin? Atak Helikopteri Kim Üretiyor?
Atak helikopter Tusaş tarafından üretiliyor. Üretim, Montaj, Uçuş Testleri, Eğitim, Entegre ve Lojistik Destek gibi konular TUSAŞ’a ait.
Aselsan, AMKB gibi bazı kontrol birimlerini üretiyor, ayrıca silah sistemlerinin tedarik ve entegrasyonunu da Aselsan yapıyor. Aviyonik Merkezi Kontrol Bilgisayarı (AMKB), aviyonik sistemlerin tek merkezden yönetimini sağlayan, pilota görevi icrasında gelişmiş işlem kabiliyeti ile destek olarak iş yükünü azaltan görev bilgisayarıdır.
Atak Helikopteri Hangi Görevleri Yapabiliyor?
Gece ve gündüz operasyonlarında zorlu coğrafi ve çevre koşullarına karşı “sıcak hava ve yüksek irtifa” performans gereksinimleri için optimize edilmiş T129 ATAK, modern ve gelişmiş sistemleriyle, kullanıcılarına savaş alanında esnek ve uyarlanabilir silah konfigürasyonu çözümleri sağlamaktadır.
• Taarruz
• Hassas Angaje
• Silahlı Keşif
• Silahlı Destek
• Silahlı Koruma
• Hava Savunma Sistemlerini Tahrip
• Derin Taarruz
• Emniyet / Meskun Mahal Muharebesi
Atak Helikopter Teknik Özellikleri
BOYUTLAR / AĞIRLIK
Uzunluk 14.54 m / 47.70 ft
Yükseklik 3.40 m / 11.20 ft
Tam Yükseklik 3.95 m / 39.00 ft
Genişlik 3.49 m / 11.45 ft
Ana Rotor Çapı 11.90 m / 39.00 ft
Mürettebat 2
MTOW 5065 kg / 11166 Ib
PERFORMANS
(Ortalama Görev Ağırlığında, ISA – Deniz Seviyesinde)
Azami Seyir Hızı 281 km/sa / 152 kts
Menzil 537 km / 290 nm
Havada Kalış 3 saat
HIGE Tavanı 4572 m / 15000 ft
HOGE Tavanı 4221 m / 13850 ft
Tırmanma 13.26 m/sn / 2610 ft/dk
Dikey Tırmanma 7.3 m/sn / 1430 ft/dk
Görev Tavanı 4572 m / 15000 ft
Silahlar
76 x 70mm (2.75’’) Klasik Roket
8 x UMTAS® Tanksavar Füze
20 mm Top (500 Top)
16 x 70mm (2.75’’) CIRIT® Güdümlü ATGM
8 x STINGER® Havadan-Havaya Füz
2 x Harici Yakıt Tankı (her biri 294 kg)
Atak Helikopter Motoru Yerli Mi?
Atak helikopterler her biri 1.373shp güç üretebilen, beka kabiliyetini artıran yüksek performanslı iki adet LHTEC CTS800-4A turbo şaft motoru ile teçhiz edilmiştir.
2 x Turboshaft Engines LHTEC – CTS800-4A
Take-off Power 2 x 1024 kw 2 x 1.373 shp
Rolls-Royce ve Honeywell’ın ortak üretimi LHTEC CTS800-4A motor, ATAK helikopterlerde kullanıldı. Yerli motor için çalışmalar devam ediyor.